Einde project bohol en verder reizen

3 juli 2014

Project Bohol zit er helaas op. Afgelopen zondag was de laatste werkdag en ik miet zeggen dat ik het oprecht erg jammer vindt dat het moest eindigen. Ook omdat ik afscheid moest nemen van mensen waarvan ik dat echt niet wilde. Typerend voor t project was de eerste ochtend. Ik was bezig met m'n ontbijt en kwam daar Vic tegen, een jongen uit cebu (eiland naast bohol). Nadat we er achter kwamen dat we beide nieuw waren zei hij "cool, then now we are buddies". We hielden ons beide aan ons woord.

Vooral de laatste paar dagen waren erg indrukwekkend. Met honderden kleine kinderen dansen om hun nieuwe klaslokaal gebouwd door all hands te vieren, met het hele project samen de laatste plek van het project afronden, speeches horen van zowel locals die zijn geholpen en vrijwel iedereen van het project en het afscheid nemen van iedereen.

Resultaat van het project:  298 huizen veilig gemaakt of veilig naar de grond gehaald, 356 huizen gedeconstrueerd en het materiaal klaar voor hergebruik gemaakt, 1 nieuw klaslokaal en 2 tijdelijke klaslokalen gebouwd, 15 shelter box tenten uitgedeeld, en shelter repair kits aan 244 families uitgedeeld. In totaal hebben alle vrijwilligers bij elkaar 71,000 uur besteedt aan dit project. Blij dat ik hieraan mijn steentje heb kunnen bijdragen.

Nu ben ik Palawan. Een langgerekt eiland in het westen van de Filipijnen. Ik ben om precies te zijn in port barton, een super rustig dorpje aan zee met ongeveer een weg. Er zijn zo weinig toeristen dat je bijna het idee krijgt dat het hele strand voor jou alleen is, ware het niet dat er, hoe kan het ook anders, Nederlanders zijn. Ach, ook wel weer gezellig. Vanochtend gesnorkeld en supermooi koraal gezien en vissen herkend uit finding Nemo. Kortom, ik vermaak me hier nog wel even.